נשאלת השאלה כיצד אנו יכולים לצאת מיום הכיפורים הקדוש שבו פרשנו מהנאות גשמיות ונדמנו כמלאכים ותוך זמן קצר להכנס לחג הסוכות,
לבנות סוכה, לבחור אתרוגים ולסעוד ולהתענג בבשר ויין? מה פשר המעבר החד בין שני חגים אלו?
אבל לאחר עיון, רואים שרק אחרי יום הכיפורים אנו יכולים להכנס לחג הסוכות! כלומר, אין יום הכיפורים ללא סוכות, ואין סוכות ללא יום הכיפורים.
זאת משום שמגמת התורה היא לקדש את החיים,אנחנו לא מתנזר
ים ממאכל ומשתה, ומהקמת משפחה כדי להשלים עם צרכי הגוף בדיעבד,
אלא לכתחילה אנו מבקשים להראות כי ניתן לקיים את רצון ה' ולבנות חיים של קדושה כאן בעולם.
כך כתב הרמח"ל בספר מסילת ישרים בביאור מידת הקדושה: "והנה האיש המתקדש בקדושת בוראו, אפילו מעשיו הגשמיים חוזרים להיות ענייני קדושה ממש..
כאילו הוא מתהלך לפני ה' בארצות החיים, עודנו פה בעולם הזה".
זוהי הנקודה הפנימית של חג הסוכות, אך לא ניתן להגיע למדרגה זאת ללא פרישה וטהרה ביוה"כ,
אחרת בקלות נוכל להיסחף אחר חושינו ויצרנו ולהפכם מ- "טהרה טבעית לטומאה מנוולת".
יסוד עמוק זה מסביר את המדרש הבא: "לא היו ימים טובים לישראל כחמישה עשר באב וכיום הכיפורים שבהן בנות ירושלים יוצאות בכלי לבן שאולין..
יוצאות וחולות בכרמים, ומה היו אומרות: "בחור שא עיניך וראה מה אתה בורר לך.."(תענית ד', ח').
במבט ראשון קשה מאוד להבין כיצד מעמד "רומנטי" זה התרחש בעיצומו של יום הכיפורים וגם אם נפרש שזה היה במוצאי יום הכיפורים, הדבר עדיין תמוה..
אך לפי מה שפירשנו לעיל הדבר מובן... רק מתוך טהרת יום הכיפורים יכול הבחור לשאת עיניו בקדושה ולבחור את בת זוגו הראויה לו, ולהקים עימה בית נאמן וכשר.
(מעובד על פי דבריו של הרב חנן פורת זצ"ל לימים נוראיים).
שנזכה אחרי יום הכיפורים הזה לחיות חיים אמיתיים של קדושה וטהרה!
המעבר החד בין יוה"כ לחג הסוכות..
נפתח על-ידי
Ariel Ultra
, 27/09/2012, 00:44
אין תגובות לנושא זה
1 משתמשים קוראים נושא זה
0 משתמשים, 1 אורחים, 0 משתמשים אנונימיים